Вчені створили тривимірну модель обличчя Рафаеля, щоб розгадати таємницю його поховання
Мистецтвознавці провели тривимірну реконструкцію обличчя італійського художника Рафаеля, намагаючись розгадати багатовікову таємницю його останнього спочинку. Про це повідомило AFP з посиланням на римський університет Тор Вергата.
Художник-вундеркінд і один з трьох великих майстрів епохи Відродження нарівні з Мікеланджело і Леонардо да Вінчі помер в 1520 році у віці всього 37 років. Цілий рік його могилу в римському Пантеоні прикрашає червона троянда.
Тіло Рафаеля було ексгумовано в XIX столітті, після чого вчені зробили гіпсовий зліпок черепа. Однак експерти не були впевнені, що останки належали саме Рафаелю, оскільки в могилі були виявлені і інші скелети, а також окремі кістки. Частина останків належить учням художника, але деякі фрагменти залишилися неідентифікованими.
Популярний міф стверджує, що художник епохи Ренесансу, який вів, як говорили, активне статеве життя, помер від сифілісу. Хоча експерти в своїй більшості вважають, що Рафаель помер від пневмонії, можливо, після візитів до коханкам холодними ночами. Цього року виповнилося 500 років з дня смерті майстра.
Команда університету Тор Вергата вирішила створити тривимірну реконструкцію гіпсового зліпка. Експерт з молекулярної біології Маттіа Фальконі повідомив AFP, що виявив явну схожість між отриманим обличчям і зображенням Рафаеля на портретах інших художників того періоду, а також на автопортретах.
«У нас є тверді докази того, що скелет, вперше ексгумувати в 1833 році, належить Рафаелю Санті», - сказав Фальконі. Він додав, що тривимірна реконструкція «охоплює лише 80 відсотків оригінального обличчя, але в кінцевому результаті немає ніяких сумнівів. Зовнішність не відповідає тим учням Рафаеля, які, як нам відомо, були поховані в цій же могилі. І було б занадто великим збігом, щоб настільки схожим виявилася просто стороння особа».
Вчений сказав, що єдиною частиною обличчя, яку не можна було реконструювати, стали вуха - «але, на щастя, у Рафаеля було довге волосся, яке їх закривало».
Підтвердження того, що скелет належить Рафаелю, відкриває двері для подальшого аналізу кісток і для спроби визначити колір волосся і очей.
Проект з повторної ексгумації тіла в цьому році був припинений через пандемію коронавируса. Але, якщо він відновиться, команда вчених хоче перевірити, наскільки чесно художник зображував себе, сказав Фальконі. «3D-модель показує, що очі і рот на портретах такі, як були в реальності, а ось ніс він трохи прикрашав», - зазначив експерт.
«Ми знаємо, що Рафаель часто писав себе молодшим за свої роки, і ця модель дозволяє нам побачити його таким, яким він був насправді», - додав він.
Надрукований на 3D-принтері в натуральну величину бюст людини, якого живописець і біограф XVI століття Джорджо Вазарі назвав «принцом художників», буде виставлено в музеї на його батьківщині в Урбіно.
Незважаючи на передчасну смерть, Рафаель залишив велику спадщину, значну частину якої створив на замовлення Ватикану. У багатьох музеях Папського міста є кілька залів, прикрашених його фресками. Після смерті Рафаеля вони були закінчені його учнями і залишаються одними з найпопулярніших об'єктів Ватикану.